Εκ μέρους όλων των μελών που συμμετέχουν στο πρόγραμμά μας για την ανάπτυξη ενός θεωρητικού σχήματος κατανόησης της ποιότητας στην εκπαίδευση και την εγκυροποίηση του δυναμικού μοντέλου εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας, θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην ιστοσελίδα του προγράμματος μας.
 
Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας και σε αυτό λαμβάνουν μέρος επτά ευρωπαϊκές χώρες. Το πρόγραμμα, στοχεύει στην ανάπτυξη ενός θεωρητικού πλαισίου το οποίο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δώσει απαντήσεις στις σύγχρονες συζητήσεις σχετικά με τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, αλλά και σε συγκεκριμένα θέματα που ασχολούνται με την εκπαιδευτική πολιτική των χωρών που συμμετέχουν, όπως είναι η εθνική πολιτική για την ποιότητα της διδασκαλίας, η πολιτική για την αρχική κατάρτιση των εκπαιδευτικών και την επαγγελματική τους ανάπτυξη και η πολιτική για τον καθορισμό του μαθησιακού περιβάλλοντος των σχολείων. Επιπλέον, στο πλαίσιο του έργου αυτού, παρέχονται εισηγήσεις για την ανάπτυξη πολιτικής που αποσκοπεί στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, με βάση εμπειρικά δεδομένα και θεωρίες που έχουν εγκυροποιηθεί (evidence-based and theory-driven approach). Συγκεκριμένα, διερευνάται το κατά πόσον είναι δυνατό, το δυναμικό μοντέλο εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας να χρησιμοποιηθεί ως αφετηρία για τη θέσπιση μιας τέτοιας προσέγγισης, σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιολόγηση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Μια ουσιώδης διαφορά του δυναμικού μοντέλου σε σχέση με άλλα μοντέλα αποτελεσματικότητας αφορά την προσπάθεια του να αντικατοπτρίσει τη σύνθετη φύση της εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας: α) καταδεικνύοντας τη σημασία των παραγόντων που δρουν σε διαφορετικά επίπεδα (συστήματος, σχολείου, τάξης, μαθητή), β) αναζητώντας ομάδες παραγόντων τόσο μέσα, όσο και μεταξύ των επιπέδων, γ) χρησιμοποιώντας πέντε διαστάσεις για τη μέτρηση της λειτουργίας του κάθε παράγοντα: συχνότητα, στάδιο, εστίαση, ποιότητα και διαφοροποίηση (με αυτό τον τρόπο λαμβάνονται υπόψη τόσο τα ποιοτικά, όσο και τα ποσοτικά χαρακτηριστικά του κάθε παράγοντα) και δ) ενσωματώνοντας τα αποτελέσματα της έρευνας στη διαφοροποιημένη αποτελεσματικότητα.
 
Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος είναι: α) να διερευνήσει και να εξηγήσει τις διαφορές μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών και των σχολείων εντός των χωρών, όσον αφορά προστιθέμενη αξία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τα διαφορετικά αποτελέσματα της σχολικής εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές των μαθητών, β) να πληροφορήσει τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς χάραξης πολιτικής για τις αποτελεσματικές πρακτικές στο επίπεδο του συστήματος (χώρα), του σχολείου και της τάξης, συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση της εκπαιδευτικής ποιότητας όσον αφορά υψηλότερα ποσοστά ακαδημαϊκής επιτυχίας και την παροχή καλύτερων ευκαιριών μάθησης, γ) να αναπτύξει περεταίρω το δυναμικό μοντέλο εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας και να το εξετάσει ως προς την εγκυρότητα του, ιδιαίτερα σε σχέση με τις διαφορές που υπάρχουν στο μαθητικό πληθυσμό, στις διαδικασίες και στα μελλοντικά αποτελέσματα, ούτως ώστε να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης, με βάση έγκυρα, επιστημονικά μοντέλα και δ) να επεξεργαστεί τους παράγοντες που υπάρχουν στο δυναμικό μοντέλο, στο επίπεδο του συστήματος, να διερευνήσει τη σχέση τους με τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα και με τους παράγοντες στο επίπεδο του σχολείου και της τάξης, καθώς και να καθορίσει εφαρμογές για εκπαιδευτική έρευνα και πολιτική.
 
Η ιστοσελίδα μας ανανεώνεται συνεχώς και όποιος ενδιαφέρεται έχει την ευκαιρία να ενημερώνεται για τις δράσεις και τα αποτελέσματα του προγράμματος σε κάθε φάση διεξαγωγής του.
 
Σας καλώ να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μας για μια περιεκτική επισκόπηση των δραστηριοτήτων του προγράμματος μας και να επικοινωνήσετε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δράσεις μας.
 
Δρ. Λεωνίδας Κυριακίδης
Καθηγητής (Τμήμα Επιστημών της Αγωγής)