7.15    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ

 

Βασική επιδίωξη της Πολιτικής Διασφάλισης Ποιότητας (ΠΔΠ) του Πανεπιστημίου Κύπρου (ΠΚ) είναι η ενίσχυση της εκπαιδευτικής διεργασίας, μέσα από τη δημιουργία μηχανισμών, πολιτικών και εργαλείων που αξιολογούν, βελτιώνουν και διασφαλίζουν συστηματικά την ποιότητα του έργου που επιτελείται.

Η Πολιτική λειτουργεί επικουρικά ως προς την επίτευξη των στρατηγικών επιδιώξεων του Πανεπιστημίου, όπως αυτές ορίζονται στο αναθεωρημένο στρατηγικό πλάνο 2021-25, αφού προάγει την κουλτούρα και τη φιλοσοφία της συνεχούς βελτίωσης τόσο στις κύριες όσο και στις υποστηρικτικές/περιφερειακές δραστηριότητες της εκπαιδευτικής διεργασίας, συμβάλλοντας στην επίτευξη της αριστείας.

Επιπρόσθετα, αποτελεί οδηγό για τη συνεχή εξέλιξη του εσωτερικού συστήματος διασφάλισης ποιότητας ώστε τα Προγράμματα Σπουδών να ανταποκρίνονται στα Ευρωπαϊκά Κριτήρια και Κατευθυντήριες Γραμμές ESG 2015, στο εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων και γενικότερα στις πολιτικές του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΕΗΕΑ).  

Οι βασικές αρχές της Πολιτικής είναι: 

1.     Κουλτούρα συνεχούς βελτίωσης: Βασικός στόχος του ΠΚ είναι μεταξύ άλλων, η αριστεία στη μάθηση και στη διδασκαλία. Η κουλτούρα της συνεχούς βελτίωσης αποτελεί βασική προϋπόθεση στην επίτευξη του στόχου. Η περιοδική εξέταση των αποτελεσμάτων σε σχέση με τους αρχικούς στόχους που έχουν τεθεί, ο εντοπισμός αποκλίσεων και η λήψη βελτιωτικών μέτρων (PDCA cycle)[1] είναι οι διαδικασίες που εφαρμόζονται ώστε να διασφαλίζεται η συνεχής βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, της διδασκαλίας και της μάθησης.

 

2.     Διαφάνεια: Η παροχή επαρκούς και έγκαιρης πληροφόρησης σε φοιτήτριες[2] ή/και υποψήφιες φοιτήτριες  αναφορικά με τη φοίτηση στο ΠΚ ενισχύουν τη διαφάνεια ως προς τις απαιτήσεις των Προγραμμάτων Σπουδών, το περιεχόμενο τους, τις διαδικασίες εισδοχής και τους τίτλους σπουδών που απονέμονται. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της δημοσίευσης των πληροφοριών που αφορούν στα Προγράμματα Σπουδών και στη φοίτηση (όπως το περιεχόμενο των μαθημάτων, κριτήρια εισδοχής, προκηρύξεις υποτροφιών και μέτρων κοινωνικής στήριξης, Κανόνες σπουδών και φοίτησης, πολιτική υποβολής παραπόνων, ακαδημαϊκό ημερολόγιο, περίγραμμα μαθήματος, κριτήρια αξιολόγησης μαθήματος), στις διδάσκουσες[3] και στις εγκαταστάσεις.

 

3.     Λογοδοσία: Η ευθύνη για τη διασφάλιση της ποιότητας του παραγόμενου διδακτικού και μαθησιακού έργου του ΠΚ αφορά όλα τα μέλη της  ακαδημαϊκής κοινότητας. Φοιτήτριες, ακαδημαϊκοί και διοικητικοί αξιολογούνται για την επίτευξη των στόχων και αποτελεσμάτων και λειτουργούν με τρόπο συστηματικό και υπεύθυνο ώστε να συνεισφέρουν ουσιαστικά στη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης.

 

4.     Συστηματικότητα: Οι διεργασίες που ακολουθούνται για την υλοποίηση του διδακτικού έργου διέπονται από συστηματικότητα ως προς την οργάνωση, τον προγραμματισμό και τον περιοδικό έλεγχο των αποτελεσμάτων, προάγοντας την κουλτούρα της συνεχούς βελτίωσης.

 

5.     Εξωστρέφεια και πολυμορφία: Η συνεργασία με εξωτερικούς εταίρους και με Πανεπιστήμια του εξωτερικού είναι σημαντική ώστε το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών να περιλαμβάνει τις μελλοντικές αναπτυξιακές και κοινωνικές ανάγκες, να ανταποκρίνεται στα Ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας και να είναι συγκρίσιμο με αντίστοιχα προγράμματα του εξωτερικού. Καίριας σημασίας είναι επίσης η ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των διαφορετικών Σχολών και Τμημάτων του ΠΚ για την ενίσχυση της διεπιστημονικότητας και της διάχυσης καλών πρακτικών.

Η υλοποίηση της πολιτικής διενεργείται μέσα από τη λειτουργία του Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας που αναλύεται στις επόμενες ενότητες.


 

Εισαγωγή στο Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας του Πανεπιστημίου Κύπρου

 

Ορισμός

Το Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας (ΣΔΠ) προσδιορίζει το πλαίσιο των λειτουργιών για τη συνεχή βελτίωση της εκπαιδευτικής διεργασίας για τη διασφάλιση της ποιότητας. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μηχανισμό που περιλαμβάνει κριτήρια ποιότητας, κανόνες λειτουργίας, πολιτικές και δράσεις που πλαισιώνουν και υποστηρίζουν άμεσα ή έμμεσα την εκπαιδευτική διεργασία, καθώς και τη λειτουργία των Προγραμμάτων Σπουδών. Επιπρόσθετα, περιλαμβάνει εργαλεία τακτικής παρακολούθησης και μέτρησης των αποτελεσμάτων της εκπαίδευσης για τη συστηματική λήψη βελτιωτικών ενεργειών.

Πεδίο Εφαρμογής

Το ΣΔΠ εφαρμόζεται σε όλα τα Προγράμματα Σπουδών που προσφέρει το ΠΚ και οδηγούν στην απονομή τίτλου σπουδών. Νοείται ότι τα διαπανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών δύναται να εφαρμόσουν επιπρόσθετους μηχανισμούς ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις των συνεργαζόμενων Ιδρυμάτων.

Προσέγγιση

Βασικός πυλώνας του ΣΔΠ είναι το όραμα, η αποστολή και οι στρατηγικοί στόχοι του Πανεπιστημίου όπως περιγράφονται στο αναθεωρημένο Στρατηγικό Σχέδιο 2021-2025. Συνεπώς το ΣΔΠ, προσεγγίζει τα θέματα διασφάλισης της ποιότητας συστημικά και ολιστικά και άπτεται όλων των λειτουργιών της εκπαιδευτικής διεργασίας, κύριων και υποστηρικτικών,  ώστε να συμβάλλει ουσιαστικά στην εκπλήρωση του οράματος και της αποστολής του Πανεπιστημίου.

Εταίροι

Σημαντικοί εταίροι του ΣΔΠ είναι πρωτίστως τα μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας: Φοιτήτριες, Ακαδημαϊκό και Διοικητικό Προσωπικό. Καίριας σημασίας θεωρείται και η συνεισφορά άλλων εξωτερικών εταίρων, όπως οι εκπρόσωποι επαγγελματικών σωμάτων, το ΥΠΠΑΝ, απόφοιτοι, εταιρείες και οργανισμοί, ο Φορέας ΔΙΠΑΕ καθώς επίσης και άλλες κυβερνητικές και τοπικές αρχές.


 

Λειτουργία Σύστηματος Διασφάλισης Ποιότητας (ΣΔΠ)

 

Εισαγωγή

Βασικός άξονας λειτουργίας του ΣΔΠ είναι η εκπαιδευτική διεργασία που πραγματοποιείται στο ΠΚ. Πιο συγκεκριμένα το ΣΔΠ βασίζεται στο σχεδιασμό, στην υλοποίηση και στα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διεργασίας και αποτελείται από  τέσσερα βασικά στάδια (βλ. Σχεδιάγραμμα 1: Κύκλος της ποιότητας):

·       Σχεδιασμός (Plan)

·       Υλοποίηση, (Do)

·       Αξιολόγηση (Check) και

·       Δράση (Act - λήψη βελτιωτικών ενεργειών).

Στάδιο 1:Σχεδιασμός (Plan)

Το πρώτο στάδιο αφορά στο(ν)/στην:

·       σχεδιασμό και στην ανάπτυξη Προγραμμάτων Σπουδών που πληρούν τα κριτήρια ποιότητας που θέτει το ΠΚ και το εθνικό πλαίσιο προσόντων

·       προγραμματισμό και την οργάνωση των υφιστάμενων ανθρώπινων και άλλων πόρων όπως και των υποδομών ώστε να επιτυγχάνεται μεταξύ άλλων και η βιωσιμότητα των Προγραμμάτων Σπουδών

·       καθορισμό νέων αναγκών σε πόρους

·       καθορισμό ποιοτικών και ποσοτικών στόχων: μαθησιακά αποτελέσματα, αριθμός εισακτέων, κριτήρια εισδοχής, προφίλ υποψηφίων φοιτητριών κ.α.

·       οργάνωση του ακαδημαϊκού έτους: διαδικασίες εισδοχής φοιτητριών, ωρολόγιο πρόγραμμα, εγγραφές φοιτητριών, πρόγραμμα εξετάσεων, ανατροφοδότηση και στήριξη φοιτητριών, διεθνής κινητικότητα, κ.α.  

Στάδιο 2 - Υλοποίηση (Do) Το στάδιο της υλοποίησης αναφέρεται στη διδασκαλία και κατ’ επέκταση στη λειτουργία των Προγραμμάτων Σπουδών, κατά τη διάρκεια ενός ακαδημαϊκού έτους. Στο ΠΚ λειτουργούν σήμερα 29 Προπτυχιακά Προγράμματα, 53 Μάστερ και 43 Διδακτορικά Προγράμματα. Ο συνολικός αριθμός φοιτητριών για το έτος 2020/21 ανέρχεται σε 6.500 περίπου.

Στάδιο 3 – Έλεγχος (Check) Ο έλεγχος αφορά στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της εκπαιδευτικής διεργασίας σε σχέση με τους στόχους που έχουν τεθεί και πραγματοποιείται μέσω εσωτερικών και εξωτερικών διαδικασιών. Οι εσωτερικές διαδικασίες περιλαμβάνουν εργαλεία αποτίμησης των αποτελεσμάτων τα οποία έχει αναπτύξει το ΠΚ. Οι εξωτερικές διαδικασίες ελέγχου αφορούν στην  αξιολόγηση και πιστοποίηση των  Προγραμμάτων Σπουδών, των Τμημάτων και του Πανεπιστημίου, από τον εθνικό Φορέα ΔΙΠΑΕ και άλλους Διεθνείς Φορείς. Οι εσωτερικές και εξωτερικές διαδικασίες ελέγχου διέπονται από περιοδικότητα ανάλογα με το θέμα που αξιολογούν.

Στάδιο 4 – Δράση (Act) Αφού πραγματοποιηθούν οι διαδικασίες ελέγχου εξάγονται συμπεράσματα για αδύνατα σημεία που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με τη λήψη βελτιωτικών μέτρων.  Ουσιαστικά το τέταρτο στάδιο, αφορά στις διαδικασίες που το ΠΚ ακολουθεί για να λάβει αποφάσεις και ενέργειες για τη βελτίωση της εκπαίδευσης που προσφέρει, όπου προκύπτει ανάγκη.

 

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 1: Κύκλος Ποιότητας

 

Επιπρόσθετα το ΣΔΠ αλληλεπιδρά με το εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον του ΠΚ και  περιλαμβάνει στη λειτουργία του τα ακόλουθα:

1.     Αποστολή του ΠΚ και Στρατηγικός Σχεδιασμός

2.     Νόμος ΠΚ, Κανονισμοί, Κανόνες και πολιτικές λειτουργίας

3.     Οργανωτική Δομή και Διακυβέρνηση : Σώματα λήψης αποφάσεων, ακαδημαϊκές, ερευνητικές και διοικητικές οντότητες και κέντρα

4.     Ανθρώπινοι πόροι: φοιτήτριες, ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό

5.     Οικονομικοί πόροι

6.     Υποδομές: εγκαταστάσεις, τεχνολογικός εξοπλισμός και συστήματα, ερευνητικές υποδομές και άλλες υποστηρικτικές υποδομές

7.     Εξωτερικό νομοθετικό πλαίσιο: Εθνικές πολιτικές, Νομοσχέδια, Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτερης Εκπαίδευσης 

8.     Τεχνολογικές εξελίξεις στα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης 

9.     Οικονομικό περιβάλλον

10. Κοινωνικές τάσεις και ανάγκες και κοινωνική επιχειρηματικότητα

11. Τάσεις στον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο ανώτερης εκπαίδευσης (ΕΗΕΑ)

12. Διεθνείς ερευνητικές εξελίξεις

13. Περιβαλλοντικές τάσεις και απειλές

 

Στη βάση των όσων αναφέρονται πιο πάνω, διακρίνονται οι κύριες εισροές του ΣΔΠ και που επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα την ποιότητα της εκπαιδευτικής διεργασίας:

o   Φοιτήτριες: Οι φοιτήτριες αποτελούν βασικό πρωταγωνιστή του ΣΔΠ και της εκπαιδευτικής διεργασίας. Για να διασφαλίσει την ποιότητα των Προγραμμάτων Σπουδών, το ΠΚ εφαρμόζει υψηλά κριτήρια εισδοχής των φοιτητριών.

Τα κριτήρια εισαγωγής προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητριών, στηρίζονται στην ακαδημαϊκή επίδοση των υποψηφίων σε σχέση με προηγούμενα επίπεδα τυπικής μάθησης, ενώ σε μεταπτυχιακό επίπεδο συνυπολογίζονται και άλλες ατομικές δεξιότητες και ικανότητες. Η εισαγωγή προπτυχιακών φοιτητριών διενεργείται κυρίως μέσω των Παγκυπρίων Εξετάσεων και η κατανομή των θέσεων διενεργείται βάσει της εξεταστικής επίδοσης των υποψηφίων. Σημειώνεται ότι ένας αριθμός φοιτητριών εισάγεται στα προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών με τη διαδικασία των ειδικών κριτηρίων, όπου συνυπολογίζονται οικονομικά, ή/και κοινωνικά ή/και ιατρικά κριτήρια, ή αθλητικές επιδόσεις. Των Παγκυπρίων Εξετάσεων εξαιρείται ένα μικρό ποσοστό μαθητριών που εμπίπτουν σε ειδικές κατηγορίες όπως ορίζονται στους Κανόνες Προπτυχιακής Φοίτησης, οι οποίες μπορούν να εισαχθούν με διεθνείς εξετάσεις.

o   Ακαδημαϊκό προσωπικό: Το ακαδημαϊκό προσωπικό αποτελεί ουσιώδες συστατικό ενός ποιοτικού Προγράμματος Σπουδών. Για να διασφαλιστεί η ποιότητα του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού (ΔΕΠ) το ΠΚ έχει θεσπίσει διαδικασίες εκλογής και ανέλιξης που θέτουν υψηλά κριτήρια στα θέματα κατάρτισης και ακαδημαϊκών προσόντων των μελών ΔΕΠ. Ομοίως, και στις άλλες κατηγορίες διδακτικού προσωπικού (Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Ειδικοί Επιστήμονες Διδασκαλίας) εφαρμόζονται αντίστοιχα, τα κατάλληλα κριτήρια επιλογής και διαδικασίες πρόσληψης μέσα από ανταγωνιστικές διαδικασίες και θεσμοθετημένες πολιτικές.

o   Κτηριακές Υποδομές: Η ποιότητα της εκπαίδευσης και των Προγραμμάτων Σπουδών καθορίζεται επίσης από τις κτηριακές υποδομές, οι οποίες θα πρέπει να δημιουργούν ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον και να ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες.  Το ΠΚ διαθέτει σύγχρονες εγκαταστάσεις άρτια εξοπλισμένες που υποστηρίζουν την εκπαίδευση και την έρευνα. Αναμένεται ότι στα επόμενα χρόνια οι υποδομές θα ενισχυθούν με την ανέγερση νέων κτηριακών εγκαταστάσεων και τη σταδιακή ολοκλήρωση του αναπτυξιακού κτηριακού πλάνου της Πανεπιστημιούπολης.

o   Ηλεκτρονικά Συστήματα Εκπαίδευσης και εξοπλισμός πληροφορικής: Η ψηφιοποίηση εκπαίδευσης αποτελεί άλλη μια σημαντική παράμετρο που επηρεάζει την ποιότητά της. Στο ΠΚ η εκπαίδευση υποστηρίζεται από τα συστήματα Blackboard, Banner Web, τις διαδικτυακές πλατφόρμες επικοινωνίας Microsoft Teams και Zoom και άλλες εκπαιδευτικές εφαρμογές όπως το Panopto, ενώ ταυτόχρονα παρέχεται στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας ο κατάλληλος τεχνολογικός εξοπλισμός που επιτρέπει τη διεξαγωγή διαδικτυακής διδασκαλίας από οπουδήποτε.  Το νεοαποκτηθέν Υπολογιστικό Σύστημα Υψηλών Επιδόσεων (High Performance Computing System - HPC) επιτρέπει στους ερευνητές να μελετήσουν και να κατανοήσουν σύνθετα φαινόμενα, να λάβουν καλύτερες αποφάσεις και να καινοτομήσουν σε προϊόντα και υπηρεσίες.

o   Κέντρο Πληροφόρησης – Βιβλιοθήκη: Η διαθεσιμότητα των μαθησιακών τεκμηρίων εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται σε σύγχρονες ερευνητικές εξελίξεις αποτελεί ακόμη μια παράμετρο που επηρεάζει την ποιότητα. Το ΠΚ διαθέτει σύγχρονες εγκαταστάσεις με κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους και εξοπλισμό που δημιουργούν τις σωστές προϋποθέσεις μάθησης και υποστηρίζουν τη διδασκαλία και την έρευνα. Το Κέντρο σήμερα φιλοξενεί περίπου 500.000 τόμους βιβλίων και περιοδικών και παρέχει στα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας ηλεκτρονική πρόσβαση σε εκατοντάδες βάσεις δεδομένων, ηλεκτρονικά βιβλία και διεθνή επιστημονικά περιοδικά.

o   Διοικητικές Υπηρεσίες: Η λειτουργία των Διοικητικών Υπηρεσιών, υποστηρίζει την οργάνωση και τον προγραμματισμό της εκπαιδευτικής διεργασίας όπως και την υλοποίησή της. Οι ΔΥ εξυπηρετούν φοιτήτριες, ακαδημαϊκούς, ακαδημαϊκές οντότητες, Σώματα λήψης απόφασης του ΠΚ, και έχουν την ευθύνη της συντήρησης και της υλοποίησης της ανάπτυξης των κτηριακών, ηλεκτρονικών και άλλων υποδομών του ΠΚ.


 

Σύστημα διακυβέρνησης ΠΚ: Ρόλοι και ευθύνες ως προς τη Διασφάλιση της Ποιότητας 

 

Το σύστημα διακυβέρνησης του ΠΚ, η οργανωτική δομή και το πλαίσιο λειτουργίας του, προσδιορίζουν το ρόλο και τις ευθύνες των ακαδημαϊκών και διοικητικών οντοτήτων όπως και των Σωμάτων λήψης απόφασης ως προς τα θέματα της διασφάλισης της ποιότητας των Προγραμμάτων Σπουδών. Ειδικότερα, ισχύουν τα ακόλουθα:

1.    Ακαδημαϊκές Οντότητες 

 

Τμήματα: Τα Τμήματα διοικούνται από το Συμβούλιο και τις/τους εκλεγμένες/νους Προέδρους και Αντιπροέδρους . Η/Ο Πρόεδρος εκάστου Τμήματος φέρει την ευθύνη της διαμόρφωσης της εσωτερικής λειτουργίας του Τμήματος σε συνεργασία με το Συμβούλιο του Τμήματος.

Ειδικότερα, η/ο Πρόεδρος του Τμήματος φέρει την ευθύνη της οργάνωσης του διδακτικού Προγράμματος, της κατανομής του διδακτικού φόρτου στα Μέλη, της παρακολούθησης των διαδικασιών υλοποίησης του Προγράμματος και της αποδοτικότητάς του, όπως επίσης και της αποτελεσματικής συμμετοχής εκάστου Μέλους στο διοικητικό έργο του Τμήματος.

Η/Ο Πρόεδρος έχει τη δυνατότητα να οργανώσει το Τμήμα σε επιμέρους επιτροπές όπως και να ορίσει συντονιστές Προγραμμάτων οι οποίοι υποστηρίζουν το έργο του Συμβουλίου του Τμήματος.

Όπως ορίζουν οι Κανονισμοί Σπουδών[4], ένα Πρόγραμμα Σπουδών αξιολογείται και αναθεωρείται από το Συμβούλιο του Τμήματος, στο οποίο εντάσσεται με σκοπό τη συνεχή βελτίωση  και την όσο το δυνατό καλύτερη ανταπόκριση του στους ακαδημαϊκούς και κοινωνικούς στόχους που συνδέονται με την ύπαρξή του.

Επίσης τα Προγράμματα Σπουδών υπόκεινται σε τακτικές αξιολογήσεις από εξωτερικούς ανεξάρτητους κριτές εγνωσμένου κύρους, ή βάσει ανεξαρτήτων μηχανισμών αξιολόγησης και πιστοποίησης ποιότητας σε εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο.

Κάθε μέλος του Ακαδημαϊκού Προσωπικού οφείλει να εκτελεί επιπρόσθετα διοικητικά και έκτακτα διδακτικά καθήκοντα εάν του ανατεθούν από την/τον Πρόεδρο του Τμήματός  ή από τα αρμόδια Συλλογικά Όργανα του Πανεπιστημίου και να ενισχύει με την παρουσία του τις εκδηλώσεις του Τμήματος, της Σχολής του και του Πανεπιστημίου γενικότερα.

Σχολές

Αποτελούνται από τα οικεία Τμήματα που ανήκουν σε συναφείς επιστημονικούς κλάδους. Οι Σχολές λειτουργούν μέσω του εκλεγμένου Συμβουλίου τους και διοικούνται από την/τον Κοσμήτορα και την/τον Αναπληρωτή Κοσμήτορα. Η Σχολή αναλαμβάνει αρμοδιότητες που σχετίζονται με αιτήματα που υποβάλλουν τα Συμβούλια των οικείων Τμημάτων σε θέματα, όπως η προσφορά νέων Προγραμμάτων Σπουδών, η στρατηγική της Σχολής, οι μελλοντικές ανάγκες σε πόρους, οι ανελίξεις των μελών ΔΕΠ.

Ειδικά η Σχολή Μεταπτυχιακών Σπουδών διαχειρίζεται αποκλειστικά τα θέματα μεταπτυχιακών σπουδών και φοίτησης και λειτουργεί ως μηχανισμός ενίσχυσης της ποιότητας των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων. Αναπτύσσει και προωθεί τους κανόνες μεταπτυχιακής φοίτησης, πολιτικές για την εφαρμογή κριτηρίων ποιότητας των διδακτορικών διατριβών, διαχειρίζεται τις προκηρύξεις θέσεων στα μεταπτυχιακά Προγράμματα και κατανέμει υποτροφίες σε μεταπτυχιακές φοιτήτριες. Επίσης, αξιολογεί και εγκρίνει αιτήματα Τμημάτων για τη δημιουργία νέων Προγραμμάτων ή την αναθεώρηση υφισταμένων. Επιπρόσθετα ελέγχει την εκπλήρωση των προϋποθέσεων για την απονομή διδακτορικού τίτλου σε φοιτήτριες και υποβάλλει σχετική πρόταση στη Σύγκλητο.

2.    Όργανα λήψης απόφασης του Πανεπιστημίου Κύπρου

 

Σύγκλητος

Η Σύγκλητος αποτελεί το ανώτατο ακαδημαϊκό όργανο του Πανεπιστημίου και έχει την ευθύνη του ακαδημαϊκού έργου, τόσο στο τομέα της διδασκαλίας όσο και στον τομέα της έρευνας. Στο πλαίσιο αυτό:

1.     Εγκρίνει τις αποφάσεις του Πρύτανη, τα ακαδημαϊκά προγράμματα, το σύστημα βαθμολογίας, τις προαγωγές και την απονομή διπλωμάτων και πτυχίων.

2.     Καθορίζει τις ανάγκες του Πανεπιστημίου σε κτιριακές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό και τις σχέσεις του με άλλα Πανεπιστήμια και Εκπαιδευτικά ιδρύματα.

3.     Εισηγείται στο Συμβούλιο την ίδρυση ή την κατάργηση Σχολών ή Τμημάτων και τον αριθμό των εισακτέων φοιτητριών.

4.     Αποτελεί δευτεροβάθμιο όργανο κρίσεως και δευτεροβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο.

Η Σύγκλητος καταρτίζει επιτροπές από τα μέλη της και μπορεί να μεταβιβάσει υπό όρους και προϋποθέσεις, οποιαδήποτε από τις αρμοδιότητες της. Στο πλαίσιο αυτό λειτουργούν δύο βασικοί τύποι Συγκλητικών Επιτροπών:

1.     Εκτελεστικές Συγκλητικές Επιτροπές οι οποίες εξετάζουν θέματα και λαμβάνουν άμεσα εκτελεστέες αποφάσεις:

·       Επιτροπή Προπτυχιακών Σπουδών

·       Επιτροπή Οικονομικών και Προσωπικού

 

2.     Συμβουλευτικές Συγκλητικές Επιτροπές οι οποίες εξετάζουν θέματα και ακολούθως υποβάλλουν εισηγήσεις στη Σύγκλητο για τελική έγκριση

·       Επιτροπή Εσωτερικής Ποιότητας

·       Επιτροπή Έρευνας

·       Επιτροπή Κτηριακής Οργάνωσης

·       Επιτροπή Βιβλιοθήκης

·       Επιτροπή Πληροφορικών Συστημάτων

·       Επιτροπή Προγραμματισμού και Ανάπτυξης

·       Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων

·       Επιτροπή Εκδοτικής Πολιτικής

·       Επιτροπή Οικολογικό Πανεπιστήμιο

·       Επιτροπή Κανόνων και Κανονισμών

·       Επιτροπή Καινοτομίας

 

Επιπρόσθετα λειτουργούν οι πιο κάτω Επιτροπές:

·       Επιτροπή Πειθαρχικού Ελέγχου Ακαδημαϊκού και άλλου Εκπαιδευτικού Προσωπικού

·       Επιτροπή Πειθαρχικού Ελέγχου Φοιτητριών

·       Επιτροπή Φοιτητικής Μέριμνας

·       Επιτροπή Διαχείρισης Συλλογής Έργων Τέχνης

 

Συμβούλιο ΠΚ

 

Το Συμβούλιο του ΠΚ έχει την ευθύνη της διαχείρισης και του ελέγχου των διοικητικών και οικονομικών υποθέσεων του Πανεπιστημίου και της περιουσίας του, του  προϋπολογισμού, των ωφελημάτων και του επίπεδου μισθών του προσωπικού, όπως επίσης και των κονδυλίων για την κτηριακή υποδομή. Επίσης, έχει την εξουσία και την αρμοδιότητα για την επικύρωση των αποφάσεων της Συγκλήτου αναφορικά με την εκλογή και ανέλιξη του ακαδημαϊκού προσωπικού, και είναι αρμόδιο για τους διορισμούς και τις προαγωγές του διοικητικού προσωπικού. Στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων και της λειτουργίας του, το Συμβούλιο καταρτίζει Επιτροπές με τα μέλη του, στις οποίες μεταβιβάζει υπό όρους και προϋποθέσεις οποιεσδήποτε αρμοδιότητες.

 

Πρυτανικό Συμβούλιο

Το Πρυτανικό Συμβούλιο αποτελείται από την/τον Πρύτανη, τις/τους δύο Αντιπρυτάνεις και την/τον Διευθυντή Οικονομικών και Διοίκησης και έχει εκτελεστικές αρμοδιότητες που αφορούν καθημερινά ή τρέχοντα ζητήματα, οι οποίες του παραχωρούνται από:

Συγκεκριμένα, το Πρυτανικό Συμβούλιο έχει, μεταξύ άλλων, τις πιο κάτω αρμοδιότητες:

Πρύτανης

Είναι η/ο ανώτατη/τος ακαδημαϊκός και εκτελεστική/ός αξιωματούχος του Πανεπιστημίου και έχει την ευθύνη της διαχείρισης των τρεχουσών εργασιών. Προΐσταται των υπηρεσιών του, μεριμνά για την εκτέλεση των αποφάσεων της Συγκλήτου και του Συμβουλίου και είναι υπεύθυνη/ος για την εφαρμογή της πολιτικής του Πανεπιστημίου.

Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων

Διαχειρίζεται τα θέματα που αφορούν την έρευνα και τη διδασκαλία και γενικά τα θέματα που άπτονται της ακαδημαϊκής φύσης του οργανισμού: σπουδές και φοίτηση, έρευνα και καινοτομία, βιβλιοθήκη, διασφάλιση ποιότητας Προγραμμάτων Σπουδών, εξωτερική αξιολόγηση του Πανεπιστημίου. Η/Ο Αντιπρύτανης προεδρεύει ή είναι μέλος Επιτροπών του Συμβουλίου και της Συγκλήτου σε σχέση με τα θέματα που διαχειρίζεται.

Αντιπρύτανης Διεθνών Σχέσεων, Οικονομικών και Διοίκησης 

Η/Ο Αντιπρύτανης ΔΣΟΔ έχει την ευθύνη της διαχείρισης θεμάτων σχετικά με οικονομικά, ανθρώπινο δυναμικό, διεθνοποίηση, πληροφορική, κτηριακή υποδομή και αυτοματοποίηση των διεργασιών του Πανεπιστημίου. Η/Ο Αντιπρύτανης προεδρεύει ή είναι μέλος Επιτροπών του Συμβουλίου και της Συγκλήτου σχετικά με τα θέματα που διαχειρίζεται.

3.    Διοικητικές Υπηρεσίες

Η Διεύθυνση Διοίκησης και Οικονομικών (ΔΙΔΟ) υποστηρίζει τις διοικητικές υπηρεσίες με στόχο τη βέλτιστη ανάπτυξη και υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου και Επιχειρησιακών Σχεδίων, καθώς και την υλοποίηση της αποστολής τους. Παράλληλα, υποστηρίζει τα συλλογικά όργανα διακυβέρνησης του Πανεπιστημίου, για τη λήψη, παρακολούθηση και εφαρμογή αποφάσεων. Της ΔΙΔΟ προΐσταται ο  Διευθυντής Διοίκησης και Οικονομικών ο οποίος είναι μέλος του Πρυτανικού Συμβουλίου, ενώ συμμετέχει στις συνεδρίες της Συγκλήτου και του Συμβουλίου του ΠΚ χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Η Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας έχει την ευθύνη της διοικητικής υποστήριξης και οργάνωσης του ακαδημαϊκού έτους σε συνάρτηση με τις αποφάσεις της Συγκλήτου, όπως και τη διαχείριση των συστημάτων εκπαίδευσης. Ειδικότερα οι αρμοδιότητες της αφορούν την/τις:

1.     ετήσια κατάρτιση και δημοσίευση του ακαδημαϊκού ημερολογίου,

2.     εγγραφές νεοεισερχόμενων φοιτητριών,

3.     εγγραφές υφιστάμενων φοιτητριών σε μαθήματα,

4.     δημοσίευση προγράμματος διδασκαλίας και εξετάσεων,

5.     εξυπηρέτηση φοιτητριών στα θέματα σπουδών, στέγασης, φοιτητικής ζωής, υποτροφιών, οικονομικής και άλλης βοήθειας,

6.     υποστήριξη φοιτητριών με ειδικές ικανότητες.

Οι Τεχνικές Υπηρεσίες, έχουν την ευθύνη του προγραμματισμού και της ανάπτυξης του συνόλου των κτηριακών εγκαταστάσεων του Πανεπιστημίου, της εξασφάλισης του απαραίτητου εξοπλισμού και της εύρυθμης λειτουργίας και συντήρησής τους.

Η Υπηρεσία Ανθρώπινου Δυναμικού (ΥΑΔ) εξυπηρετεί τις διαδικασίες στελέχωσης και ανέλιξης του ακαδημαϊκού και άλλου διδακτικού προσωπικού, ώστε να διασφαλίζονται επαρκείς ανθρώπινοι πόροι διδασκαλίας, όπως επίσης και του διοικητικού προσωπικού για την υποστήριξη των υπηρεσιών και ακαδημαϊκών οντοτήτων. Επιπρόσθετα η ΥΑΔ έχει την ευθύνη για τη διασφάλιση της ασφάλειας και υγείας στους χώρους της Πανεπιστημιούπολης και της εκπαίδευσης του διοικητικού προσωπικού.

Η Υπηρεσία Διεθνών Σχέσεων υποστηρίζει τις ακαδημαϊκές οντότητες και το Πανεπιστήμιο σε θέματα διεθνοποίησης (προσέλκυσης και εξυπηρέτησης διεθνών φοιτητριών) διεθνούς κινητικότητας των φοιτητριών και των μελών του προσωπικού όπως επίσης και τις διεθνείς, διμερείς συμφωνίες του Πανεπιστημίου και των Τμημάτων με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού.

Η Υπηρεσία Υποστήριξης Έρευνας και Καινοτομίας υποστηρίζει την ανάπτυξη της ερευνητικής δραστηριότητας των μελών του ακαδημαϊκού/ερευνητικού προσωπικού των Τμημάτων και των Ερευνητικών Μονάδων και Κέντρων. Πιο συγκεκριμένα εντοπίζει ευκαιρίες χρηματοδότησης, υποστηρίζει την υποβολή ερευνητικών προτάσεων, διαχειρίζεται την οικονομική πτυχή των ερευνητικών προγραμμάτων και αξιοποιεί τα ερευνητικά αποτελέσματα μέσω δραστηριοτήτων μεταφοράς τεχνογνωσίας και διαχείρισης καινοτομίας. Τα ερευνητικά αποτελέσματα αξιοποιούνται από τις διδάσκουσες στον εμπλουτισμό των Προγραμμάτων Σπουδών.

Οι Οικονομικές Υπηρεσίες έχουν την ευθύνη της ετοιμασίας και της υλοποίησης του προϋπολογισμού και των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων. Αναλαμβάνουν επίσης τη διεκπεραίωση των οικονομικών υποχρεώσεων του ΠΚ και συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του.

Οι Υπηρεσίες Πληροφορικής Υποδομής και Εφαρμογών, διασφαλίζουν την επάρκεια του τεχνολογικού εξοπλισμού, των δικτύων και εφαρμογών ώστε να διεξάγεται απρόσκοπτα η εκπαιδευτική διεργασία.

Η Υπηρεσία Ανάπτυξης υποβάλλει εισηγήσεις στη διοίκηση, αναφορικά με τη δραστηριοποίηση του Πανεπιστημίου σε καινοτόμους χώρους και αναπτυξιακά έργα, την εισαγωγή προηγμένων συστημάτων, τον επανασχεδιασμό δομών και διεργασιών όπως επίσης και την υποβολή εισηγήσεων για εισαγωγή νέων εμπορικών δραστηριοτήτων.

Ο Τομέας Εσωτερικού Ελέγχου λειτουργεί ως ανεξάρτητος μηχανισμός ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική αξιοποίηση και διαχείριση των οικονομικών πόρων και των περιουσιακών στοιχείων του ΠΚ. Επίσης υποβάλλει εισηγήσεις στη διοίκηση για τη λήψη βελτιωτικών μέτρων, μετά από τη διενέργεια σχετικών ελέγχων.

Η διοικητική υποστήριξη ακαδημαϊκών οντοτήτων επιτελείται από διοικητικό προσωπικό που είναι τοποθετημένο σε Σχολές και Τμήματα. Το διοικητικό προσωπικό υποστηρίζει άμεσα την εύρυθμη λειτουργία των οντοτήτων υπό την άμεση εποπτεία των Κοσμητόρων και των Προέδρων σε θέματα όπως συνεδρίες Συμβουλίων, διαδικασίες εκλογής και ανέλιξης ακαδημαϊκού προσωπικού, εξυπηρέτηση φοιτητριών, οργάνωση του ωρολογίου προγράμματος κοκ. Επιπρόσθετα, μέλη του διοικητικού προσωπικού υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διεργασία με την κατάλληλη προετοιμασία των εργαστηρίων, τη συντήρηση του εξοπλισμού, την προμήθεια και  αντικατάσταση αναλωσίμων κ.α.

Επιπρόσθετα στο ΠΚ λειτουργούν τρία ανεξάρτητα Κέντρα που υποστηρίζουν την εκπαίδευση των φοιτητριών και διδασκουσών σε θέματα ανάπτυξης δεξιοτήτων / ικανοτήτων ή/και επαγγελματικής κατάρτισης:

1.     Το Κέντρο Διδασκαλίας και Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΜΑ.) του ΠΚ δραστηριοποιείται από το Σεπτέμβριο του 2004 και σκοπός του είναι η υποστήριξη της διδασκαλίας και μάθησης, έχοντας ως στόχο την ικανοποίηση σύγχρονων αναγκών με βάση διεθνώς συμβατά και ανταγωνιστικά κριτήρια ποιότητας.

Βασικοί στόχοι του Κέντρου είναι:

·       Η ανάπτυξη πολιτικής διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

·       Η υποστήριξη των τμημάτων και του ακαδημαϊκού προσωπικού σε θέματα ανάπτυξης Προγραμμάτων Σπουδών.

·       Η υποστήριξη των τμημάτων και του ακαδημαϊκού προσωπικού σε θέματα σχεδιασμού, διαχείρισης και αξιολόγησης διδασκαλίας.

·       Η παρακολούθηση και ανανέωση της υλικοτεχνικής υποδομής για υποστήριξη της διδασκαλίας.

·       Η υποστήριξη των τμημάτων και όσων ασχολούνται με τη διδασκαλία, μάθηση και την παραγωγή διδακτικού υλικού.

·       Η ανάπτυξη και οργάνωση συστήματος και στρατηγικής διασφάλισης ποιότητας της διδασκαλίας.

·       Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων μελέτης όσων εμπλέκονται στη διαδικασία μάθησης.

·       Η ανάπτυξη συστήματος αξιολόγησης της διδασκαλίας και η οργάνωση, διαχείριση και φύλαξη των δεδομένων.

·       Η ανάπτυξη συστήματος επιβράβευσης και διάδοσης "καλών πρακτικών" και ποιοτικής διδασκαλίας.

·       Η προώθηση της πολιτικής τηλεμάθησης του Πανεπιστημίου Κύπρου

 

2.     Το Κέντρο Σταδιοδρομίας του Πανεπιστημίου Κύπρου υποστηρίζει τις φοιτήτριες και απόφοιτους/ες του Πανεπιστημίου Κύπρου, συμβάλλοντας μέσα από προγράμματα και υπηρεσίες στην ενίσχυση των δεξιοτήτων, στη δικτύωση τους με τον κόσμο της εργασίας και στην αξιοποίηση ευκαιριών που θα ενισχύσουν την απασχολησιμότητά τους.

Το Κέντρο Σταδιοδρομίας συμβάλλει με τις πιο κάτω δράσεις του στη(ν)/στο:

·     Ανάπτυξη δεξιοτήτων

·     Δικτύωση με εργοδότες

·     Απόκτηση εργασιακής εμπειρίας

·     Εντοπισμό ευκαιριών εργοδότησης

·     Σχεδιασμό των Μεταπτυχιακών σπουδών των φοιτητριών

·     Παροχή καθοδήγησης σε θέματα εργοδότησης

 

3.     Το Κέντρο Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Κύπρου απευθύνεται στο σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας του Πανεπιστημίου Κύπρου: φοιτήτριες, νέες ερευνήτριες, ακαδημαϊκούς, διοικητικό προσωπικό και αποφοίτους. Η αποστολή του Κέντρου για την Επιχειρηματικότητα (ΚΕΠ) περιλαμβάνει τρεις διαφορετικούς πυλώνες:

·       Την προώθηση της κουλτούρας της Επιχειρηματικότητας σε ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα

·       Τη δημιουργία και τη διαχείριση υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και διασυνδέσεων για τη μεταφορά επιστημονικών καινοτομιών και νέων ιδεών στην παγκόσμια αγορά, και

·       Τη συμβολή στην ανάπτυξη ενός υγιούς, καινοτομικού επιχειρηματικού οικοσυστήματος στην Κύπρο, το οποίο να μπορεί να αξιοποιεί τα ερευνητικά αποτελέσματα, τις υποδομές και την τεχνογνωσία του Πανεπιστημίου Κύπρου (ΠΚ) για να ανταγωνίζεται με αξιώσεις στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον.

Τέλος το Γραφείο Διασφάλισης Ποιότητας (ΓΔΠ) υπάγεται οργανωτικά στην Αντιπρυτανεία Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και αποτελεί τον κεντρικό διοικητικό μηχανισμό που υποστηρίζει την ανάπτυξη εσωτερικού συστήματος διασφάλισης ποιότητας του Πανεπιστημίου και την εφαρμογή του εξωτερικού.

Αποστολή του ΓΔΠ είναι η δημιουργία κουλτούρας συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης και των διεργασιών που την υποστηρίζουν. Ο ρόλος του είναι αφενός η συνεχής και ουσιαστική στήριξη του ΠΚ και των Τμημάτων σε σχέση με την Ιδρυματική, Τμηματική και Προγραμματική εξωτερική αξιολόγηση και πιστοποίηση, και αφετέρου  η ενίσχυση του εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας με την υλοποίηση έργων ή την υποβολή εισηγήσεων προς την αρμόδια Επιτροπή Εσωτερικής Ποιότητας.


 

Κριτήρια Ποιότητας, Εργαλεία Αξιολόγησης και Πολιτικές του Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας

 

Επιπρόσθετα, το ΣΔΠ του ΠΚ περιλαμβάνει κριτήρια ποιότητας, εργαλεία αξιολόγησης όπως και πολιτικές που πλαισιώνουν τη/τα:

·       Διδασκαλία

·       Προγράμματα Σπουδών

·       Μαθήματα

·       Μάθηση και αξιολόγηση φοιτητριών

με σκοπό τη διασφάλιση της ποιότητας των Προγραμμάτων Σπουδών ώστε το ΠΚ να είναι εναρμονισμένο με το εθνικό πλαίσιο και τα ESG 2015.

1.     Κριτήρια Ποιότητας Διδασκαλίας

o   Η Διδασκαλία πρέπει να:

·       ανταποκρίνεται στην επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων του μαθήματος μέσω κατάλληλης μεθοδολογίας, αναλόγως της φύσης του,

·       περιλαμβάνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες που να ενθαρρύνουν την κριτική σκέψη και την αυτόνομη μάθηση των φοιτητριών, με την κατάλληλη καθοδήγηση της διδάσκουσας,

·       έχει επίκεντρο τη φοιτήτρια και ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή  της στη διαδικασία,

·       διεκπεραιώνεται με σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους αξιοποιώντας κατάλληλα τεχνολογικά μέσα

·       διέπεται από τις αρχές της ισότητας, της πολυμορφίας και της ενσωμάτωσης,

·       υποστηρίζεται από κατάλληλες υποδομές:

·       κτηριακές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό,

·       τεχνολογικό εξοπλισμό και τεχνολογικά συστήματα εκπαίδευσης,

·       Κέντρο Πληροφόρησης – Βιβλιοθήκη,

·       Κέντρο Διδασκαλίας και Μάθησης,

·       διεκπεραιώνεται από ακαδημαϊκό/διδακτικό προσωπικό με κατάλληλα προσόντα και επαγγελματική κατάρτιση, βάσει των διεθνών πρακτικών,

·       είναι κατάλληλα οργανωμένη ώστε να διασφαλίζει την ποιοτική επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων και τους στόχους των Προγραμμάτων Σπουδών,

·       υποστηρίζεται από μηχανισμούς και μέσα επικοινωνίας και ανατροφοδότησης μεταξύ διδασκόντων και διδασκόμενων,

·       υλοποιείται βάσει της πολιτικής του διδακτικού φόρτου των διδασκόντων.

·       υποστηρίζεται επαρκώς και αποτελεσματικά από το ΚΕΔΙΜΑ και τις διοικητικές υπηρεσίες:

·       Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας,

·       Υπηρεσία Πληροφορικών Υποδομών,

·       Υπηρεσία Πληροφορικών Εφαρμογών,

·       Τεχνικές Υπηρεσίες,

·       Υπηρεσία Ανθρώπινου Δυναμικού,

·       Υπηρεσία Έρευνας,

·       Υπηρεσία Διεθνών Σχέσεων,

·       Οικονομικές Υπηρεσίες,

·       Υπηρεσία Ανάπτυξης Πανεπιστημίου.

1.1 Εργαλεία Αξιολόγησης

 

·       Αξιολόγηση Μαθήματος και Διδάσκουσας

·       Περιοδικότητα ανά εξάμηνο

·       Ισότιμη παρατήρηση, μεντορισμός και φάκελος διδασκαλίας

o   Ευθύνη παρακολούθησης: Πρόεδρος Τμήματος / Διδάσκουσα

·       Έρευνες ικανοποίησης φοιτητριών και ακαδημαϊκού προσωπικού από τις διοικητικές υπηρεσίες

·       Περιοδικότητα ανά διετία

·       Ιδρυματική εσωτερική αξιολόγηση 

·       Περιοδικότητα ανά πέντε έτη

·       Ιδρυματική εξωτερική αξιολόγηση

·       Περιοδικότητα ανά πέντε έτη

o   Ευθύνη παρακολούθησης: Σύγκλητος

1.2 Πολιτικές ή/και διαδικασίες Πανεπιστημίου που πλαισιώνουν τη διδασκαλία

Η βασική πολιτική βρίσκεται στο Νόμο του Πανεπιστημίου Κύπρου 144/1989 και πλαισιώνεται από τις ακόλουθες πολιτικές/κανόνες/θεσμούς/κανονισμούς/ εγκυκλίους/κώδικες:

·       Πολιτική Ποιοτικής Διδασκαλίας

 

·       Βραβείο ποιοτικής διδασκαλίας

·       Κώδικας Δεοντολογίας της Διδασκαλίας

·       Κώδικας Δεοντολογίας Μεταπτυχιακής Φοίτησης με Ερευνητικό Προσανατολισμό

·       Κανονισμοί εκλογής, αξιολόγησης και ανέλιξης ακαδημαϊκού προσωπικού

·       Πολιτική περί Διδακτικών, Διοικητικών και άλλων Υποχρεώσεων του Ακαδημαϊκού και Άλλου Διδακτικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Κύπρου

·       Κανόνες απουσίας μελών ακαδημαϊκού προσωπικού

·       Κανόνες για άλλο διδακτικό προσωπικό

·       Κανονισμοί για Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό και Μεταπτυχιακοί Συνεργάτες

·       Κανόνες Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού

        Διαδικασία Αξιολόγησης

·       Κανόνες για Μεταπτυχιακούς Συνεργάτες

·       Κανόνες για Ειδικούς Επιστήμονες

·       Εγκύκλιος για Επισκέπτες Ακαδημαϊκούς και Επισκέπτες Ακαδημαϊκούς Σύντομης διάρκειας

·       Κανόνες για συνεργάτες Καθηγητές/ επιστημονικούς συνεργάτες

·       Κανόνες πειθαρχικού ελέγχου ακαδημαϊκού και άλλου εκπαιδευτικού προσωπικού

·       Πολιτική ισότητας και καταπολέμησης των διακρίσεων

·       Κώδικας εργασιακής συμπεριφοράς

·       Λειτουργία Κέντρου Διδασκαλίας και Μάθησης

 

2.     Κριτήρια ποιότητας Προγραμμάτων Σπουδών

o   Τα Προγράμματα σπουδών πρέπει να:

·       Εξυπηρετούν τη στρατηγική του Πανεπιστημίου και τους στόχους του οικείου Τμήματος ή Τμημάτων

·       Ανταποκρίνονται σε διεθνή πρότυπα και να είναι συγκρίσιμα με αντίστοιχα Ευρωπαϊκά προγράμματα

·       Ανταποκρίνονται στις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις και τις κοινωνικές ανάγκες.

·       Προετοιμάζουν τις φοιτήτριες για τον επιστημονικό κόσμο και την αγορά εργασίας και καλλιεργούν ενεργούς πολίτες για την κοινωνία

·       Αναπτύσσουν την ευρεία επιστημονική ή/και επαγγελματική γνώση και την προσωπική ανάπτυξη των φοιτητριών

·       Έχουν ξεκάθαρα μαθησιακά αποτελέσματα και στόχους

·       Ανταποκρίνονται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (European Qualifications Framework - EQF[5]) και στις απαιτήσεις των επαγγελματικών σωμάτων (όπου ισχύουν), σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα που αφορούν γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες.

·       Είναι δομημένα ώστε να επιτυγχάνεται αφενός η λογική ακολουθία και συνοχή μεταξύ των μαθημάτων που περιλαμβάνουν και αφετέρου η πληρότητα στην μετάδοση της γνώσης

·       Απονέμουν τίτλους σπουδών σχετικούς με το περιεχόμενο τους

·       Είναι κατάλληλα σχεδιασμένα ώστε να επιτρέπουν την ομαλή πρόοδο των φοιτητριών και την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών τους

·       Προάγουν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες φοιτητριών σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων

·       Διατηρούν δημοσιευμένες έγκυρες και επαρκείς πληροφορίες με ανοικτή πρόσβαση προς τους ενδιαφερόμενους

·       Είναι δομημένα σε κατηγορίες μαθήματων όπως αυτές ορίζονται στους Κανονισμούς του ΠΚ ώστε να εξυπηρετούνται κατάλληλα οι σκοποί τους

2.1 Εργαλεία Αξιολόγησης

 

·       Αξιολόγηση Προγράμματος Σπουδών από τελειόφοιτες φοιτήτριες

·       Περιοδικότητα: μια φορά ανά έτος  

·       Ανάλυση στατιστικών δεδομένων: Βαθμός επιτυχίας σε εξετάσεις, μέσος όρος βαθμού πτυχίου, ποσοστό φοιτητριών που έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές, μέση διάρκεια σπουδών, ετήσιος αριθμός εισακτέων φοιτητριών, βαθμολογίες εισδοχής προπτυχιακών φοιτητριών, αριθμός εισερχόμενων και εξερχόμενων φοιτητριών από πρόγραμμα κινητικότητας, αναλογία φοιτητριών ανά διδάσκουσα, μέσος αριθμός φοιτητριών ανά ακροατήριο κοκ.

·       Περιοδικότητα: μια φορά ανά έτος 

·       Αυτοαξιολόγηση Προγράμματος Σπουδών (στο πλαίσιο της εξωτερικής αξιολόγησης/πιστοποίησης)

·       Περιοδικότητα μια φορά ανά πέντε έτη

o   Ευθύνη παρακολούθησης & Υλοποίησης: Συμβούλιο Τμήματος

2.2 Πολιτικές ή/και διαδικασίες Πανεπιστημίου που πλαισιώνουν τη λειτουργία Προγραμμάτων Σπουδών

 

·       Στρατηγικό Σχέδιο

·       Κανονισμοί Φοιτητικών Θεμάτων και Θεμάτων Σπουδών

·       Κανόνες Σπουδών και Φοιτητικών Θεμάτων

·       Κανόνες Προπτυχιακής Φοίτησης - Άρθρο 2  

·       Πολιτική για την τοποθέτηση φοιτητριών σε εταιρείες

·       Κανονισμοί Μεταπτυχιακών Σπουδών

·       Γενικοί Κανόνες Μεταπτυχιακής φοίτησης

·       Πολιτική προσφοράς μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών σε άλλες γλώσσες

·        Κανόνες Μεταπτυχιακής Φοίτησης

·       Διαδικασία αναθεώρησης υφιστάμενου Προγράμματος Σπουδών

·       Διαδικασία έγκρισης νέου Προγράμματος Σπουδών

·       Οδηγός Σπουδών

·       Εσωτερικοί κανόνες Τμήματος

3.     Κριτήρια ποιότητας Μαθημάτων

o   Τα μαθήματα πρέπει να:

·       Έχουν ξεκάθαρο περιεχόμενο, στόχους, μαθησιακά αποτελέσματα και τρόπους αξιολόγησης, έχουν έγκυρη και πρόσφατη βιβλιογραφία, και βασίζονται σε σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις

·       Εξυπηρετούν τους μαθησιακούς στόχους και αποτελέσματα του Προγράμματος

·       Διαθέτουν πιστωτικές μονάδες που ανταποκρίνονται στον πραγματικό φόρτο εργασίας των φοιτητριών

·       Διασφαλίζουν τον κατάλληλο καταμερισμό μεταξύ θεωρίας και πρακτικής, όπου αυτό εφαρμόζεται.

3.1 Εργαλεία αξιολόγησης

 

·       Αξιολόγηση μαθήματος από φοιτήτριες

·       Ανάλυση στατιστικών δεδομένων: ποσοστό επιτυχίας στο μάθημα, αριθμός ακροατηρίου, αριθμός φοιτητριών που έχουν αφαιρέσει το μάθημα, αριθμός φοιτητριών που επαναλαμβάνουν το μάθημα, μέση βαθμολογία μαθήματος.

·       Ποιοτικά δεδομένα, που προκύπτουν από τις επιμέρους αξιολογήσεις του μαθήματος και διαγράφουν το βαθμό δυσκολίας των φοιτητριών στα επιμέρους κεφάλαια του μαθήματος

·       Περιοδικότητα: στο τέλος κάθε εξαμήνου που προσφέρονται

o   Ευθύνη παρακολούθησης και υλοποίησης: Διδάσκουσα

3.2 Διαδικασίες και πολιτικές που πλαισιώνουν την προσφορά μαθημάτων

 

·       Σχεδιασμός νέου ή αναθεώρηση υφιστάμενου μαθήματος: περιεχόμενο, στόχοι, αποτελέσματα, μεθοδολογία, βιβλιογραφία, τρόποι αξιολόγησης, πιστωτικές μονάδες

·       Περίγραμμα μαθήματος και κοινοποίησή του στις φοιτήτριες την πρώτη εβδομάδα έναρξης του εξαμήνου

·       Επικαιροποίηση σχετικών πληροφοριών στην ιστοσελίδα του Προγράμματος και στα συστήματα εκπαίδευσης

4.     Μάθηση και Αξιολόγηση Φοιτητριών

o   Οι φοιτήτριες:

 

·       Έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους

·       Έχουν την ευθύνη για τον καταρτισμό του Προγράμματος των μαθημάτων και των λοιπών υποχρεώσεων τους ανά εξάμηνο σε συνεργασία με τον/την ακαδημαϊκό/ή τους Σύμβουλο

·       Έχουν την ευθύνη της συνεχούς παρακολούθησης των μαθημάτων, η οποία είναι υποχρεωτική

·       Έχουν την ευθύνη να ανταποκρίνονται με ευσυνειδησία στα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις τους ως διδασκόμενοι

o   Η Αξιολόγηση των Φοιτητριών πρέπει να:

·       Βασίζεται στην επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων

·       Διασφαλίζει την ακαδημαϊκή εξέλιξη των φοιτητριών

·       Εφαρμόζει ποικίλους τρόπους ώστε να αποτυπώνει αντικειμενικά και σφαιρικά την ακαδημαϊκή επίδοση του φοιτητριών

·       Είναι δίκαια, αμερόληπτη, αδιάβλητη και να ακολουθεί διαφανείς διαδικασίες

·       Εφαρμόζει μεθόδους εντοπισμού της λογοκλοπής

4.1 Εργαλεία Αξιολόγησης

 

·       Εξεταστικά δοκίμια, μελέτες και άλλοι τρόποι αξιολόγησης

 

·       Περιοδικότητα: Κάθε εξάμηνο προσφοράς του μαθήματος 

o   Ευθύνη παρακολούθησης και υλοποίησης: Διδάσκουσα

4.2 Διαδικασίες που πλαισιώνουν την μάθηση ή/και αξιολόγηση φοιτητριών

 

·       Κανονισμοί Φοιτητικών Θεμάτων και Θεμάτων Σπουδών

·       Κανόνες Σπουδών και Φοιτητικών Θεμάτων

·       Κανόνες Προπτυχιακής Φοίτησης

·       Πολιτική για την τοποθέτηση φοιτητριών σε εταιρείες

·       Κανονισμοί Μεταπτυχιακών Σπουδών

·       Γενικοί Κανόνες Μεταπτυχιακής φοίτησης

·        Κανόνες Μεταπτυχιακής Φοίτησης

·       Οδηγός ανίχνευσης και αποφυγής της λογοκλοπής

·       Κώδικας Δεοντολογίας της Διδασκαλίας

·       Κώδικας Δεοντολογίας μεταπτυχιακής φοίτησης με ερευνητικό προσανατολισμό

·       Πολιτική Ισότητας και καταπολέμησης των διακρίσεων

·       Κώδικας εργασιακής συμπεριφοράς

·       Θεσμός του Ακαδημαϊκού Συμβούλου


 

Πτυχίο

 
Text Box: PhD

Μάστερ

 
Παράρτημα 1: Ευρωπαικό Πλαίσιο Προσόντων (European Qualification Framework EQF): Βασικά μαθησιακά αποελέσματα ανα κύκλο Σπουδών  

 


 

Πηγές

Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων

Ευρωπαϊκά Κριτήρια και Κατευθυντήριες Γραμμές 2015 - ESG 2015

Εφαρμογή της Συνθήκης της Μπολόνιας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Καθηγήτρια Ελπίδα Κεραυνού, πρώην Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, 2006.

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ-ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ-ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΥΠΡΟΥ

               Τόμος Α

               Τόμος Β

Έντυπα Αξιολόγησης Προγραμμάτων Σπουδών – Φορέα ΔΙΠΑΕ

Έντυπα Εκθέσεων Προγραμμάτων Σπουδών – Φορέα ΔΙΠΑΕ  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η Πολιτική Διασφάλισης Ποιότητας Πανεπιστημίου Κύπρου εγκρίθηκε κατά τη συνεδρία αρ. 4/2022 του Συμβουλίου στις 11/4/2022.



[1] Βλ. Σχεδιάγραμμα 1

[2] Για σκοπούς μελέτης της παρούσας πολιτικής ο όρος «φοιτήτριες» εκφράζει όλα τα γένη

[3] Για σκοπούς μελέτης της παρούσας πολιτικής ο όρος «διδάσκουσες» εκφράζει όλα τα γένη

[4] Φοιτητικά Θέματα και Θέματα Σπουδών, ΚΠΔ 172/2006 & 134/2016

[5] Παράρτημα 1